Archeus Footprint

Waarom is hydratatie zo belangrijk?

Tijdens een duurloop verlies je veel vocht. Het is daarom belangrijk dat je voor, tijdens en na het hardlopen goed drinkt. Maar drink wel ‘goed’! Er zijn namelijk ook drankjes die je voor het lopen beter kunt laten staan.

Geen melkproducten

Veel hardlopers drinken melk of chocolademelk als hersteldrank na een training of wedstrijd. Vóór een hardloopsessie is dat een minder goed idee. Omdat melk proteïnes, koolhydraten en – in de halfvolle en volle varianten – vet bevatten duurt het vrij lang voor je lichaam om melk te verwerken. Als je darmen daar druk mee zijn tijdens het hardlopen kan dat vervelend voelen en je verliest daar onnodig energie mee.

Thee of koffie?

Hier zijn een hoop onderzoeken naar gedaan, maar de strijd is onbeslist. Theedrinkers hebben doorgaans een lagere BMI, smallere taille en een lager vetpercentage dan zij die geen theedrinken. Wie regelmatig koffie drinkt heeft minder last van diabetes, hart- en vaatziekten en Alzheimer.
Drink drie kwartier voordat je gaat lopen thee of koffie en profiteer van de cafeïne.

Wel kokoswater, beter geen kokosmelk.

In dezelfde categorie als melk valt kokosmelk. In kokosmelk echter zitten te veel vetten die je eerst moet zien te verwerken voor je gaat hardlopen. Dat kan je een sloom en vol gevoel geven, zelf als je dertig minuten wacht met starten.

Kokoswater

Kokoswater daarentegen is een zeer goede drank voor je gaat hardlopen. Kokoswater is gezond als we het hebben over puur kokoswater. Dus niet uit een concentraat of als onderdeel van een andere suikerhoudende drank, maar direct uit het midden van een jonge, groene kokosnoot.

Kokoswater zit niet alleen boordevol vezels, maar bevat ook allerlei belangrijke voedingsstoffen waaronder elektrolyten, kalium, magnesium en vitamine C. Met kokoswater breng je niet alleen je vocht weer op peil, maar vul je ook verloren mineralen aan. En dat is iets wat veel mensen vaak vergeten na een intensieve workout.

Fruitdrank dan?

Fruitdrankjes in pakjes zitten bomvol fructose, waarvan is bewezen dat te veel kan leiden tot leverfunctieverlies, metabool syndroom en obesitas. Als je een ander smaakje aan je water wilt geven kun je beter vers citrusfruit, bessen, munt of basilicum aan je water toevoegen.

En nee, ook géén frisdrank.

Ook frisdrank kun je beter laten staan vlak voor je je hardloopschoenen aantrekt. Het drinken van frisdranken kan een opgeblazen gevoel, gasvorming en steken veroorzaken. In plaats daarvan kun je kiezen voor een koude groene theedrank, waarin natuurlijke antioxidanten zitten.

Natuurlijk geen alcohol.

Het ligt voor de hand en je was het waarschijnlijk ook niet van plan, maar alcohol drinken is natuurlijk een slecht idee voor je gaat hardlopen. Zelfs tot twee uur van tevoren kun je beter geen alcohol drinken door de vocht afdrijvende werking ervan.

Toost pas na het herstel van je wedstrijd op die mooie prestatie, nadat je met voldoende koolhydraten en eiwitten de lege voorraadkasten in je lichaam hebt aangevuld. Dat kan bijvoorbeeld prima met chocolademelk, zo is uit onderzoek gebleken. De daarin aanwezige voedingsstoffen zorgen voor een betere spieropbouw dan een drankje met alleen koolhydraten.

Suikervervanger sorbitol.

In sommige sportdranken en light-varianten van frisdranken zit de suikervervanger sorbitol. Zeker bij lange duurlopen kun je die beter niet nemen. Van sorbitol is bekend dat het een laxerende werking heeft als je het in hoge doses binnenkrijgt. Maar ook bij een kleinere hoeveelheid kun je al last krijgen van een opgeblazen gevoel en steken. In bepaalde fruitdranken, zoals peer- en appelsap, zitten van nature al concentraties sorbitol. Ook die kun je dus beter maar niet drinken voor je gaat hardlopen.

Water!

Als je zeker wilt zijn dat je geen verkeerde dingen binnenkrijgt met je drankje doe je er dus goed aan even op de ingrediëntenlijst te kijken. Het beste is nog steeds water of ‘reguliere’ (hypotone of isotone) sportdranken.

Drink niet te veel.

Maar drink niet te veel, zeker voor een wedstrijd moet je daar op letten. Voor een wedstrijd zie je hardlopers soms heel veel drinken om uitdroging te voorkomen. Maar het menselijk lichaam is niet gemaakt om zo veel vocht op te slaan. De kans op een volle blaas wordt alleen maar groter. Om toiletbezoek tijdens de race te voorkomen kun je een drank nemen waar natrium in zit, zodat je het water vasthoudt.