Archeus Footprint

Je energiebalans in de optimale stand bij het trainen

Of je nu hardloper, wielrenner of voetballer bent of je doet aan een andere intensieve sport, onderstaand probleem hebben we allemaal wel eens meegemaakt.

Je kent dat wel, af en toe tijdens een training, bij een duurloop of een wedstrijd voel je steken in de zij. Elke sporter weet dan dat dit vrijwel altijd te maken heeft met de maaltijd die je waarschijnlijk te veel en misschien ook te kort van tevoren hebt genomen. Je wilt naar je training maar je bent laat terug van je werk, je hebt honger en het lekkere stampotje werk je net iets te snel naar binnen want je wilt op tijd bij de training zijn. Allemaal herkenbaar dus, maar ook allemaal niet goed. In dit artikel krijg je wat tips voor maaltijden waar je lekker op loopt, rent, springt of fietst.

Wat gebeurt er in je lichaam?

Na een maaltijd is extra bloed nodig is om de spijsvertering te bevorderen. Ga je kort na het eten sporten, dan is hiervoor ook bloed nodig, meestal in de benen. Daardoor is er minder bloed beschikbaar voor de spijsvertering en blijft het eten langer in je maag, de oorzaak van die steken in de zij.

Wat kun je wel en wat kun je beter niet eten?

In eerste instantie is een lichte maaltijd aan te bevelen. Niet eten is geen optie, want dan heb je kans op een hongerklop waarbij er een plotseling tekort aan glucose ontstaat ofwel, een te laag bloedsuikerspiegel. Dit moet je zeker voorkomen want je komt daarna geen meter meer vooruit.

Ik heb haast!

Heb je haast en is er weinig tijd tussen de maaltijd en de training of duurloop, kies dan voor een maaltijd met veel koolhydraten zoals pasta, pannenkoeken of bruine bonen. Let wel, ook hier geldt; eet met mate! Ook in fruit, magere yoghurt en brood zitten veel koolhydraten. Hoewel dit als avondmaaltijd niet zo voor de hand ligt, is het een snelle hap als alternatief bij zeer grote haast.

Wat je niet moet eten is bij vrijwel iedere sporter wel bekend. Dat is vooral veel en vet voedsel, zoals friet en gefrituurde snacks. Ook een maaltijd met veel en/of vet vlees is niet aan te raden voor het sporten en zeker ook geen groot bord stamppot. Lekker, dat wel en het mag ook gerust, mits je pas over twee uur gaat sporten.

Na het sporten.

Heb je lekker getraind, dan heeft je lichaam ook veel energie verbruikt. Dit moet weer worden aangevuld want tijdens een intensieve inspanning raken je spieren namelijk beschadigd. Voor een herstel van je lichaam zijn voornamelijk eiwitten nodig. Eiwitten zorgen voor het herstel van het spierweefsel.

Je vindt eiwitten onder meer in zuivel en vlees. Meteen na de training of wedstrijd kun je kiezen voor een beker (chocolade)melk of een yoghurtdrank. Wat later kun je bijvoorbeeld een bakje volle yoghurt of kwark eten. Zorg ervoor dat je in ieder geval wat eiwitrijke dingen hebt gegeten of gedronken voordat je ’s avonds je bed inkruipt. Dat scheelt in de spierpijn en de blessures!

Veel succes