Info evenement

• Marathon 42km solo of als duo of trio team
  • Inschrijven

Landschapsloop – Marathon én wandelen

Het buitengebied van Winterswijk staat in het weekend eind september/begin oktober geheel in het teken van hardlopen en wandelen. De stichting Nationaal Landschapsloop Winterswijk organiseert dan twee evenementen ineen. Na een pauze van drie jaar staat de Marathon Nationaal Landschap Winterswijk weer op de kalender, waarmee de Achterhoek zijn enige marathon terugkrijgt. Ook dit jaar wordt tegelijkertijd het Wandelweekend Winterswijk gehouden.

Meerdere partijen hebben de krachten verenigd om Winterswijk – vorig jaar nog genomineerd voor de titel Wandelgemeente van het jaar – tijdens dat weekend om te dopen tot één groot loopfeest. Er wordt gezorgd voor muziek, vermaak, eten en drinken, aldus Wout van den Berg, voorzitter van de nieuwe Stichting Nationaal Landschapsloop Winterswijk .  “Daarnaast willen we Winterswijk nog meer op de kaart zetten als wandel – en loopgemeente.”

Marathon

De Marathon Nationaal Landschap Winterswijk wordt jaarlijks gehouden als een recreatief loopfestijn voor solo- , duo- en trio-deelnemers, die de 42.195 meter geheel lopend of deels fietsend en lopend aflegden. Niet de finishtijd staat voorop, maar het samen sporten, de hapjes en drankjes onderweg en het genieten van de soms speciaal voor de lopers opengestelde paden en landgoederen.
Door gebrek aan organisatorische mankracht werd het evenement twee jaar lang niet gehouden, maar een aantal partijen hebben het initiatief genomen om de marathon nieuw leven in te blazen. De nieuwe Stichting Nationaal Landschapsloop Winterswijk (waarin o.a. de Winterswijkse Uitdaging, Winterswijk Marketing, de recreatiesector, winkeliersvereniging ABH City en atletiekvereniging Archeus vertegenwoordigd zijn) ziet het recreatieve loop- en wandelevenement als een unieke mogelijkheid om zowel plaatsgenoten als bezoekers kennis te laten maken met het verrassende landschap rondom Winterswijk.

Wandelweekend

De landschapsmarathon valt voortaan samen met het Wandelweekend Nationaal landschap Winterswijk, een nieuw driedaags wandelfestijn met elke dag een ander start- en finishpunt en keuze uit de afstanden 10, 15 en 20 kilometer. Alle routes worden beschreven en bepijld en onderweg zijn er gezellige rust- en drink-/eetgelegenheden.
Meer informatie over het marathon- en wandelweekend is te vinden op: www.landschapsloopwinterswijk.nl