AV-Archeus

In april 1987 werd in Winterswijk door zo’n 35 duursportatleten de Duursport Vereniging  Archeus kortweg DVA in het leven geroepen. In de jaren negentig ontwikkelde dit clubje zich tot een volwaardige atletiekvereniging en werd de naam veranderd in atletiekvereniging Archeus/HtW. De toevoeging HtW had te maken met de sponsoring door installatiebedrijf Henk te Winkel.

Archeus betekent overigens wilskracht. De vaste accommodatie werd vanaf de zomer van 2000 het sportterrein naast de scholengemeenschap van de Driemark locatie Laan van Hilbelink.

27 Jaar na de oprichting van DVA werd eindelijk een lang gekoesterde droom werkelijkheid, Archeus kreeg een eigen volwaardige atletiek accommodatie. Op het sportpark de Hunenbulten is hard gewerkt aan de modernste atletiek accommodatie in de Oost-Achterhoek. Hiermee heeft Winterswijk er een top-sport locatie bij die uniek is voor de regio. Vanaf november 2014 is de nieuwe locatie, aan de Vredenseweg 136, in gebruik genomen. De officiële opening was op 2 april 2016.

Atletiek vereniging Archeus telt ruim 300 leden die aktief zijn in vele takken van de atletiek en hardloopsport.

Atletiek wordt ook wel de moeder aller sporten genoemd. Er bestaan vermeldingen van van deze sport uit de tijd van de Oude Grieken. Griekse mannen kwamen samen om zich met elkaar te meten in kracht, snelheid en lenigheid. Uit deze competities kwam de moderne atletiek voort.

Atletiek is een verzameling van verschillende onderdelen die zijn op te delen in twee categorieën: de technische nummers en de loopnummers. De laatste categorie behelst alle loopafstanden waarbij niet wordt gestart uit een startblok. De korte loopafstanden, of sprintnummers, worden samen met de werp- en springnummers tot de technische onderdelen gerekend.

De grote variatie maakt atletiek bij uitstek geschikt voor de jeugd. De jeugdtrainers van AV-Archeus zorgen ervoor dat elk jeugdlid zoveel mogelijk verschillende onderdelen van de atletiek aangeboden krijgt.

De loopsport wordt in Nederland door een steeds grotere groep enthousiaste lopers beoefend. AV-Archeus biedt voor iedere loper de mogelijkheid mee te trainen. Dus van gezelligheidsloper tot wedstrijdatleet voor ieder wat wils.