Voorbeschouwing RunVisionloop; lopers Archeus hebben er zin in

HUNENBULTEN – Aanstaande zondag is de eerste editie van de Archeus’ wegwedstrijd vanaf Atletiekbaan de Hunenbulten; de Runvisionloop. De mannen van de wedstrijdgroep van Archeus hebben er in ieder geval zin in om op het geijkte parcours goede tijden te lopen.

Het parcours van de RunVisionloop is in februari nagemeten door de Atletiekunie, lees hier meer. Dit had tot gevolg dat er een keerpunt in het parcours is opgenomen op de Schaapsweg ter hoogte van Camping Wieskamp. Het parcours is geheel verhard met asfalt en klinkers.

Vincent te Brake zal de 5 km gaan lopen. “Een snelle tijd is mogelijk. Dinsdagavond heb ik namelijk nog lekker kunnen trainen op de baan; 10 keer 400 meter.” Joost Somsen van ASV uit Eibergen zal één van de concurrenten zijn. Archeus-trainer Lars Duistermaat had nog enige twijfel over zijn deelname: “Ik heb een beetje last van de lies. Hopelijk valt het mee en kan ik er met Gerben Schreurs een mooie strijd van maken.”

Naast bovenstaand Archeus-trio bereiden ook Thomas Konings en Tom Baak zich voor op de RunVisionloop. Beide lopers behaalden tijdens de KroeseWevers Cross in januari een derde plaats. Thomas op de korte cross, Tom op de lange cross. Ook nu gaat Thomas voor het kortere werk. “Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen; 5 km of 10 km. Zeker geen 15 km.” Tom wel, maar: “Ik ben in februari geblesseerd geweest en heb de afgelopen twee weken goed kunnen trainen. Maar als ik bij de tweede doorkomst, 10 km, denk ‘het is genoeg voor vandaag’ dan stop ik. Dat is het voordeel van dit evenement. Ik heb er ieder geval zin in.”

Dinant Huurneman en Ferdi Ubbing lopen beide de 10 km. Huurneman werd afgelopen zondag nog verdienstelijk tweede op de RUC-survival in het Friese Kootstertille. Dinant blijft eerste in het klassement. Zondag loopt hij de 10 km. Sandra Wassink, tijden s de KroeseWevers Cross ook op het damespodium, loopt de 15 km.

Het vlakke parcours van de ronde over 5 km nodigt uit voor het lopen van een officiële records. Mede-organisator Arjan Onnink was bij de meting door de Atletiekunie: “Een heel precies werk. Het voordeel voor de lopers van een certificaat voor het parcours is dat ze nu ook een clubrecord kunnen lopen. Deze records krijgen vaak pas erkenning als het gelopen is op een geijkt parcours. Zondagmiddag is het waarschijnlijk mooi weer dus hopelijk volgen er snelle tijden voor iedereen.”

De jeugdafstanden zijn 800 meter en 1500 meter. De kortste afstand is om 13.15 uur voor de jeugd t/m 9 jaar. De 1500 meter is voor de jongeren t/m 15 jaar, om 13.30 uur Zij lopen deze afstanden op de baan. Daarna, om 14.00 uur, lopen de senioren hun afstand. Inschrijven kan nog altijd via deze link.