NK Steeple is volgende horde voor Douwe Bentsink na juniorenrecord

Wie op de training weleens door hem voorbijgeraasd is, kijkt er niet van op, maar dat Douwe Bentsink zó snel zou zijn dat-ie een dertig jaar oud record uit de boeken zou lopen, daar had hij zelf ook niet van kunnen dromen. “Ik was zelf ook verrast. Het ging boven alle verwachting, het was een fantastische race”, blikt de Archeus-junior terug op zijn recordloop over 1500 meter, vrijdag 18 juni in Utrecht. Daar liep hij het junioren B/U18-record van de inmiddels veteraan Léon ten Elshof (4.23.9 / 8 mei 1991, Hengelo) aan flarden. Douwe scherpte het aan naar 4.13.96, twee luttele seconden verwijderd van het seniorenrecord van good old Bert Ros.

En passant verbeterde Douwe ook het JA/U20 record, eveneens op naam van Léon (4.15.5 / 15 mei 1993, Gendringen). “De omstandigheden die avond waren uitzonderlijk goed”, aldus Douwe. “Het had voor de race net drie kwartier hard geregend en er zat veel zuurstof in de lucht.”

Maar volgens zijn trainer Ronald de Rooy kwam de recordrace van Douwe niet helemaal uit de lucht vallen. “Douwe heeft een goede intrinsieke motivatie, hij kan goed omgaan met tegenvallers en zijn fysiek en lengte zijn ook gunstig voor de middellange afstanden, van 1500 tot 3000 meter.”
Douwe traint al sinds zijn elfde bij Archeus. Daarvoor zat hij net als veel leeftijdsgenoten bij voetbal. “Daar rende ik het hele veld over, met en vooral zonder de bal, haha. Mijn moeder stelde me een keer voor om aan hardlopen te gaan doen en met mijn vader ben ik toen eindjes gaan lopen. Dat beviel prima en de sfeer bij Archeus was gezellig, ook door de gemengde groepen”, aldus de 17-jarige vwo-scholier die komend schooljaar voor zijn eindexamen gaat.

Douwe bewees op de baan, maar ook in de wintercrosses – met zeges in de Twentse crosscompetitie – dat hij op allerlei ondergronden goed uit de voeten kan. “Ik train vijf tot zes keer in de week, op schema’s van Ronald, en afgewisseld met duurloopjes en fietsen. Ik hou van die variatie, vandaar dat ik nu train voor de steeplechase, want dat is ook een loop met wisselende technieken en inspanning. Die waterbak onderbreekt elke keer je ritme, je moet goed opletten hoe je afzet en landt.”

Alle pijlen zijn nu gericht op de 2.000 meter steeplechase op het NK U18, in het weekend van 10-12 september in Amersfoort, waar hij samen met clubgenoot Luke Hiddink aan deelneemt. Daar is Douwe al voor gekwalificeerd dankzij zijn achtste plaats vorig jaar. Een top 5 notering is nu zijn doel, wat realistisch is omdat de oudere jongens naar de U20 zijn doorgeschoven en de concurrentie veelal jonger is. De 1500m, waarop Douwe zijn clubrecord boekte, laat hij er schieten. Die is op het NK niet te combineren met de hindernisloop en ook omdat de concurrentie, met jongens die zelfs onder de 4 minuten lopen, daar moordend is. Ronald: “Op de steeple maakt Douwe met zijn lengte en techniek wel kansen op een hoge notering, maar we gaan er niet alles uitpersen. Het doel moet blijven: beter worden en daarvoor moet je zuinig met je lichaam omspringen. Douwe geniet nu volop van de sport en dat wil hij over vijf of tien jaar ook nog blijven doen.”

Maar eerst volgt nog de Kroese Wevers-trackmeeting, op donderdag 8 juli bij Archeus. Daar kan Léon ten Elshof ook maar beter niet komen kijken – of misschien juist wel  – want dikke kans dat hij opnieuw Douwe de hand kan schudden met de overname van een van zijn vele clubrecords, namelijk die op de 3000 meter U18. Dat staat nu nog op 9.22, maar als Douwe eenmaal zijn spikes aantrekt, kan dat letterlijk en figuurlijk weleens zijn langste tijd gehad hebben.