Landschapsmarathon steunt atletiek voor mindervaliden

Mindervaliden kunnen in de toekomst beter en veiliger atletiek beoefenen in Winterswijk, dankzij financiële steun van de Stichting Marathon Nationaal Landschap Winterswijk.

marathoncheque

Eddy te Loo van Stichting Hunenbulten Sport (links) krijgt de cheque uit handen van marathonbestuurder Eddie Grotenhuis. Foto: Jan Ruesink

Zaterdag overhandigde Marathon-voorzitter Eddie Grotenhuis een cheque van 8500 euro aan voorzitter Eddy te Loo van de Stichting Hunenbulten Sport (SHS), de beheerder van de nieuwe atletiekaccommodatie in Winterswijk. Hoofdhuurder van het sportpark aan de Vredenseweg is atletiekvereniging Archeus, maar ook scholen en andere sportverenigingen, al dan niet voor gehandicapten, kunnen gebruik maken van de atletiekfaciliteiten. De trainings- en wedstrijdaccommodatie voor alle atletiekonderdelen wordt naar verwachting dit najaar opgeleverd.
Met de gift van de marathonstichting kan SHS meerdere voorzieningen voor mindervaliden aanschaffen, zoals kabels die rolstoelen kunnen zekeren bij werpnummers. ‘Ook willen we met dit geld volgend jaar een clinic voor minder validen op de baan gaan organiseren’, zegt Te Loo. Volgens hem is Archeus met de groep Atletiek4You al erg actief voor jongeren met een verstandelijke of fysieke beperking en hij sluit niet uit dat de atletiekclub in de toekomst een mindervaliden-afdeling gaat opzetten. ‘Maar ook een bestaande gehandicaptensportvereniging kan straks bij ons aankloppen om de accommodatie te huren. Er is onder mindervalide sporters een grote behoefte aan meer bewegen en sporten, maar goede voorzieningen zijn er voor die groep in de wijde omtrek amper’.

Andere opzet marathon
De gift van 8500 euro is afkomstig van de opbrengst van de derde landschapsmarathon, vorig jaar september. De komende editie van de Marathon Nationaal Landschap krijgt een nieuwe opzet. ‘ De belangrijkste verandering’, vertelt voorzitter Grotenhuis, ‘ is dat we de grens met Duitsland oversteken, waardoor het een Euregionaal karakter krijgt. Voor de deelnemers is het mooi dat ze op andere, onbekende plekken komen en voor de organisatie betekent het dat we op een grotere deelname uit Duitsland kunnen rekenen. We zijn al bezig contacten te leggen met onze buren over de grens‘.
De marathon van zondag 20 september 2015 start zoals gewoonlijk bij het Gerrit Komrij College, gaat dan richting Kotten en Oeding en steekt bij Ratum weer de grens over om via de nieuwe atletiekbaan van Archeus en Huppel weer op de Markt te finishen. De spectaculaire passage langs de Steengroeve blijft in het parcours gehandhaafd.
Verder zal het deelnametarief verlaagd worden en komt er de mogelijkheid van een ‘ trio-marathon’. In de eerste drie edities kon men de marathon geheel lopend afleggen of als duo met een fietser en loper; vanaf dit jaar kan er ook met twee fietsers en een loper worden ingeschreven. Deze trio-deelnemers lopen dan gemiddeld elk een derde marathon (14 km). Tot slot denkt de organisatie na over de mogelijkheid een klassement met finishtijden op te maken. ‘Als je zo’n enorme afstand hebt afgelegd, wil je toch wel het bewijs van je finishtijd zien. Maar het blijft een recreatieve marathon’, zegt Grotenhuis, ‘waarbij het genieten van het landschap en de hapjes en drankjes onderweg voorop staan’.
In de stichting die de marathon organiseert, zitten nu alleen nog atletiekvereniging Archeus en wandel- en hardloopspeciaalzaak Runvision. De wandelsportvereniging Hazewind kon het initiatief niet langer combineren met de inspanning voor de eigen activiteiten. Het onderdeel wandelen vervalt daardoor ook tijdens de marathon. De Rotary afdeling Winterswijk maakt niet langer deel uit van het bestuur, maar blijft wel ondersteuning bieden tijdens de loop.
De nieuwe website marathonwinterswijk.nl is vanaf 15 april actief.