Keiloop Meddo 2018

Traditie getrouw was er als einde jaar (wedstrijdloop) afsluiting weer de Keiloop in Meddo.

Diverse Archeus atleten liepen weer deze loop, hetzij de 10 of de 21km. De één liep omdat hij voor (vermoedelijk) de 25ste keer meedoet, de ander voor een PR op de 10, weer een ander had de zaterdag ervoor al in Vorden gelopen en gebruikte dit als extra km training voor een grote (40km) GPS trail run in januari, weer een ander had een maand niet gelopen en dacht even de 10 te gaan lopen, eentje ging voor haar debuut op de halve en weer een ander moest aan de trainer laten zien dat hij toch wel goed in vorm was om in Rotterdam een serieuze gooi te doen naar het al bijna legendarische record van good-old Bert Ros.

Maar dat waren allemaal drogredenen. De enige reden waarom er weer een verzameling Archeus atleten op de Keiloop waren was (ook al weer traditioneel), dat onder de supervisie van (de gelukkig weer fitte)  Josje B het einde jaar werd uitgeluid met bier en bitterballen. En hij deed dat weer op een voortreffelijke wijze. Niemand kwam wat tekort.

Maar er waren toch ook gelukkig nog wat serieuze uitslagen te noteren. Bij je jongste jeugd won Liv Kolste haar klasse met een Minke Dost op een mooie 3de plaats.  Wel jammer om te zien dat dit de enige 2 pupillen (t/m 10jr) waren (van de ruim 50 die Archeus heeft!!!) om in een (bijna) thuiswedstrijd een wedstrijd te lopen. Bij de oudere jeugd was er de absentie van de MILA jeugd, maar die hadden de dag erop een wedstrijd in de Twentse cross competitie. Toch liepen er nog 3 Archeus jeugd mee (Nynke, Anne en Lorin).

Voor de echte uitslagen moesten de MILA senior atleten dan maar zorgen. Mede organisator en momenteel snelste Archeus dame vanaf de 5km tot marathon, Sandra Wassink, liep soeverein naar de overwinning op de 10 in een mooie 40.54.

Op de 5,5km (gekke afstand, waarom niet een echte 5!!) liep Anouk Schreurs zich voor het eerst naar het podium, 2de. Op de geschoonde 5km liep ze een prachtig PR in 23.31. Na blessureleed, ¾ jaar met veel looptechniek, kracht en stabiliteit training (de 3 skills van een loopatleet) is ze nu fit en komt de potentie die ze heeft er nu uit. Mooi om zo 2018 af te sluiten en 2019 te beginnen. Winnares werd overigens Marijke Esselink, ex lid en nationaal topatlete op de meerkamp, die deze (thuis) loop (ze komt uit Meddo) vermoedelijk gebruikte als veredelde (duurloop) training, maar niet te min liet zien dat ze een 5km heel easy aankan. Klasse. Derde werd de zus van Sandra, Silvia die net een paar sec achter Anouk finishte. Daarna kwamen de klappers.

Petra Meinen maakte op haar verjaardag haar debuut op de halve.  De eerste 8-9km mooi gehaast door Jelle kwam ze op de 10 door net onder de 50 (± 49.30). Daarna kon ze het tempo goed stabiel houden (19 splittijden tussen de 4.50 en 5.10/km) om op einde nog 2 laatste snelle km (4.40 en 4.47) er uit te gooien om te finishen in een mooi PR van 1.44.22. En als verjaardag cadeautje kon ze door haar 3de plaats nog een bon mee naar huis nemen.

Lars deed ook de halve, ten eerste om voor de tigste keer te winnen, maar belangrijker was een tijd onder de 1.15, want anders was de Rotterdam marathon geen optie dit voorjaar. Maar hij slaagde met verve; 1.14.14. De splittijden een toppunt van regelmaat, de snelste in 3.26 en de langzaamste in 3.38 (km 16 voor de 2de keer de Valkeniersbult). Zo moet het.

Al met al weer geslaagde Keiloop in velerlei opzichten. Alle uitslagen Archeus leden op www.uitslagen.nl