Douwe Bentsink en Zoë Meinen Twents crosskampioen

EIBERGEN/WINTERSWIJK – Archeus-atleet Douwe Bentsink heeft voor de derde keer beslag gelegd op de titel Twents crosskampioen. In Eibergen was zondag de laatste wedstrijd van de Twentse Cross Competitie, een cyclus van vijf wedstrijden waarbij de beste drie meetellen voor het eindklassement.

Douwe Bentsink veroverde daarin het kampioenschap bij de junioren A, nadat hij in vorige jaren ook al beslag had gelegd op de titel Twents crosskampioen bij de junioren B en C. Ook in de laatste wedstrijd van dit seizoen werd hij eerste en won hij met de maximale score (drie overwinningen). Bij de meisjes A behaalde Anne Hovinga na een serie ereplaatsen in alle races een keurige derde plaats in de eindrangschikking.

Zoë Meinen werd voor de tweede keer Twents crosskampioen. De eerste titel was bij de pupillen (2020), nu won ze bij de junioren meisjes D. Ze deed mee in vier van de vijf races en won er drie van, zodat zij op superieure wijze de titel binnensleepte. Maar er waren meer Archeus-meiden die meestreden om de podiumplaatsen. Nine Kwerreveld liep tijdens haar eerste deelname aan deze competitie gelijk naar een derde plaats in het eindklassement. Minke Dost werd in de laatste race derde, maar belandde net naast het podium met een vierde plek in de eindstand. Maar aan deze drie meiden kan Archeus de komende jaren nog heel veel plezier beleven.

Bij de jongens was er ook succes. Twan Roerdink werd derde in de laatste race en ook in het eindklassement derde bij de junioren D. Liam Prinsen werd in de eindrangschikking vijfde, Maron Wolfs zesde. Wessel te Bokkel werd bij de junioren C ook derde in de eindstand. Hij behaalde één overwinning en de andere races eindigde hij ook keurig op het podium. Bij de pupillen jongens deden twee Archeus-atleten mee, Bart-Jan Pietersen en Sam Eenink. In de eindrangschikking werden zij vierde en zede.

Ook bij de senioren en masters deed Archeus van zich spreken. Petra Hengeveld behaalde een vierde plaats in het eindklassement bij de masters vrouwen 10 km. Bij de senioren vrouwen 5 km viel Anouk Schreurs ook net buiten het podium met een vierde plek, maar gelukkig werd de familie-eer gered door vader Theo die met een keurige serie van eerste en tweede plaatsen op een mooie tweede plaats eindigde in het eindklassement masters 50+.

Het crossseizoen is ten einde. Het baanseizoen komt er aan. Op zondag 3 april is alweer de eerste baanwedstrijd op het Archeus-complex in Winterswijk en dan zijn alle atleten daar weer actief. Tien dagen later is er de eerste Kroese Wevers trackmeeting van dit seizoen. Bij de vorige edities werd deze meeting goed bezocht door regionale toppers en een enkele nationale topper. Dat is een mooie gelegenheid voor de Archeus-talenten om zich met hen te meten.