Archeus begint weer met Start to Run

Menigeen die in coronatijd is gaan hardlopen, zal ervaren hebben dat het lastig is dat in je eentje vol te houden. Met samen sporten onder begeleiding van deskundige trainers lukt dat meestal wel. Atletiekvereniging Archeus begint daarom weer met de beginnerscursus Start to Run. Twee kersverse lopers van de club vertellen hoe leuk het is om samen te werken aan een betere conditie en leefstijl.

Remy Pattiruhu (38) is ruim de helft van zijn gewicht kwijt, maar voelt zich tegenwoordig dubbel zo goed. “Twee jaar geleden woog ik 120 kilo en had ik veel gewrichtsklachten. Van de orthopeed moest er 30 kilo vanaf en moest ik meer gaan bewegen. Ik heb toen een maagverkleining ondergaan en heb het roer drastisch omgegooid. Gezonder leven en met een schema gaan hardlopen.”

Om ‘een stok achter de deur’ te hebben sloot de Winterswijker zich een halfjaar geleden aan bij Archeus. “Sindsdien gaat het steeds beter en samen met anderen kilometers maken is ook een stuk gezelliger dan in je eentje.” Remy weet dat hardlopen voor beginners lastig is, “want in het begin heb je allerlei pijntjes en lukt het niet altijd, maar als je eenmaal over die drempel heen bent, wordt het steeds leuker en gemakkelijker. En ik zit nu op een gewicht van zo’n 52 kilo.” Dat doorzetten werd bij hem onlangs beloond met een fraai debuut van 46.38 minuten op een 10 km-wedstrijd.

V.l.n.r. Leonie van Beek, Teun Geessinck, Silke Draaijer en Remy Pattiruhu. Foto: Jan Ruesink

Ook Leonie van Beek (31) uit Winterswijk begon vorig jaar zomer met de ‘postcorona’-trainingen van Archeus, een traject voor beginnende lopers. “Ik had lange tijd last van mijn onderbeen en ben bij Archeus onder begeleiding van gediplomeerde trainers meer op mijn techniek gaan letten en ook gevarieerder en gedoseerder gaan lopen. Ik train nu drie keer per week en ben gelukkig nog blessurevrij.” Leonie voelt zich steeds fitter en gaat zich binnenkort wagen aan haar eerste 5 km-loop. “Uiteindelijk wil ik ook een 10 km gaan lopen. Dat lijkt voor veel mensen enorm ver, maar ik ben ook bij nul begonnen. Je moet gewoon die eerste stap durven nemen en eens een paar proeflessen nemen.”

Vanaf maandag 4 april kan iedereen die stap nemen, want dan begint er bij Archeus een nieuwe Start To Run-cursus. In zestien trainingen (elke maandag en woensdag van 19.30 tot 20.30 uur, behalve op feest- en gedenkdagen) worden de deelnemers stap voor stap klaargestoomd voor 25 tot 30 minuten aaneengesloten hardlopen. Dan hebben ze ook voldoende conditie opgebouwd voor de Obbink Run van Archeus van 30 juni. De 5 kilometer is dan tegelijk de sportieve afsluiting van de cursus.

Survival

Archeus traint niet alleen beginnende en gevorderde lopers en atleten, de vereniging heeft ook een wandel-tak en de afdeling Atletiek4You, voor kinderen en jongeren voor wie sporten bij een reguliere groep moeilijk is. Vorig jaar is ook ‘Winterswijk in Beweging’ neergestreken op het Archeus-complex, een initiatief voor mensen die om medische en psychische redenen weinig in beweging komen. Daarvoor zijn aangepaste rijwielen beschikbaar zoals Alinkers, Racerunners en steps.

Ook sinds vorig jaar traint bij Archeus een vijftal survival-atleten. Zij hebben zich bij de atletiekclub aangesloten om het lopen tijdens de vaak lange survivalruns te verbeteren. Zij trainen op wedstrijdniveau, waarbij Dinant Huurneman al eens landelijk kampioen werd en Teun Geessinck (26) uit Beltrum zich tot de nationale top 15 mag rekenen. Teun: “Bij Archeus combineer je het verbeteren van je looptechniek met de prikkels van intervals. Ik doe al sinds mijn achtste aan survival, maar merk dat mijn loopconditie nu enorm verbetert.” Zijn sportmaatje Silke Draaijer (25) sloot zich ook vorig jaar aan bij de groep en “sindsdien loop ik veel soepeler”, aldus Silke. Volgende maand staat hij zelfs al aan de start van de Rotterdam Marathon. “In Vorden liep ik de 30 km onlangs in 2.09 uur, dus ik heb mijn schema voor Rotterdam maar bijgesteld van 3.30 uur naar 3.10 uur.” Voor beginnende lopers lijken zowel die tijd als afstand een utopie, maar ook Silke is ooit met zijn eerste stappen begonnen.

Vragen en inschrijven voor Start to Run

Voor vragen over deelname aan de Yakult Start to Run (een programma van de Atletiekunie) kan contact opgenomen worden met Marcel Bos van Archeus, 06 52472379 of marcelbos72@gmail.com.

Meer informatie vindt u op: Start to run

Inschrijven kan op: Inschrijven Start to Run