Inloopspreekuur De Rooy fysiotherapie

derooyfisio1Vanaf medio januari houden fysiotherapeuten van de Winterswijkse praktijk de Rooy een wekelijks inloopspreekuur op sportcomplex De Hunenbulten, waarin lopers individuele tips en adviezen krijgen over blessurepreventie, klachten, herstel en loopstijl. De dienst is onderdeel van een bijzondere sponsorovereenkomst waarbij De Rooy ook de fitnesszaal in het nieuwe Archeus-clubgebouw van materieel heeft voorzien.

Volgens Joost Wichers van De Rooy fysiotherapie bevestigt de nieuwe samenwerking de sterke band die de twee partijen al jaren met elkaar hebben. “De oprichter en oud-directeur van De Rooy Fysiotherapie is ook de oprichter, clubfysiotherapeut en oud-voorzitter van Archeus. Verder doet een groep atleten van Archeus al jaren krachttraining in onze praktijk. Daarnaast adviseren wij (beginnende) hardlopers over thema’s als opbouw, loophouding en belasting/belastbaarheid. Nu Archeus een volwaardige en prachtige accommodatie heeft, is dat voor ons alle reden om als sponsor ook daar ons gezicht te laten zien om hun leden op een laagdrempelige manier te adviseren. Voor een klein kwaaltje of simpele vraag stap je immers niet zo gauw naar een fysiotherapeut, maar als die toch op de club is, doe je dat wel makkelijk’.

Volgens Wichers kunnen zowel beginnende als ervaren lopers baat hebben bij het advies van een fysiotherapeut. “Vooral bij onervaren hardlopers zie je vaak blessures ontstaan door een combinatie van overbelasting en een minder effectieve loopstijl. Bovendien neigen beginners de fout te maken die veelal is terug te voeren op: ‘te veel, te snel, te vaak en/of te hard’. Met kleine veranderingen in loopstijl, zoals het aanpassen van de pasfrequentie, kun je al veel bereiken met betrekking tot blessures. Ook ervaren lopers kunnen nog veel winst boeken met het optimaliseren van hun loopstijl. Je houdt daarbij altijd rekening met de persoonlijke eigenschappen van het individu. Ieder advies hangt onder andere af van zijn lichaamssamenstelling, gewicht, leeftijd, blessuregeschiedenis en loopervaring. Effectiever lopen levert snellere tijden op, maar werkt ook blessurepreventief. Ook dat is winst, want dan worden de hardloopactiviteiten zo min mogelijk onderbroken.”

Het inloopspreekuur van de fysiotherapeuten van De Rooy Fysiotherapie is gratis voor alle leden van Archeus en deelnemers van de ABC-cursus voor beginnende hardlopers. Het spreekuur start in de derde week van januari 2016, steeds op dinsdag tussen 19.00- 20.00 uur. Nadere informatie volgt via de website van Archeus.
Meer informatie over blessurepreventief hardlopen is te vinden op de website van De Rooy fysiotherapie