Archeus-leden smokkelen massaal

Een groep van bijna 25 Archeus-lopers nam zaterdag 11 mei deel aan de Twentse Smokkeltrail in Losser. Door Archeus-leden werd deelgenomen aan verschillende disciplines: 14 km wandeltocht, 10 km drop-off trail, 14 km en 26 km trail.

Van AV Iphitos, de organiserende vereniging, ontving Archeus een tijdje terug een uitnodiging om mee te doen aan deze trail. AV Iphitos heeft haar nieuwe clubgebouw gebaseerd op het ontwerp van dat van Archeus op de Hunenbulten en wilde Archeus daarvoor bedanken.

Aan de oproep ‘Smokkelen als bedankje’, in de Archeus Facebook-groep werd door een grote groep ervaren en minder ervaren trail-lopers en wandelaars gehoor gegeven. Afgelopen zaterdag reisden zij met meerdere auto’s af naar Losser. Hieronder lees je een bijdrage van een aantal deelnemers uit de verschillende groepen/afstanden en zie je foto’s.

14 km wandeltocht

Ons team, dat zich inschreef voor de Smokkel-wandeltrail van 14 km bestaat uit 2 personen: Saskia Landman en Jacqueline Bugter. Met de niet zo fraaie weervoorspellingen in onze gedachten vertrokken we om 14 uur uit Winterswijk. Maar eenmaal in Losser aangekomen bleek het fantastisch wandelweer te zijn.

Eerst het mooie gebouw van Iphitos aandachtig bekeken en we voelden ons bijna thuis. Na een kop koffie zijn we heel gemoedelijk naar de start gelopen om met ongeveer 60 ‘man’ te vertrekken, van de in totaal 100 wandelaars (en 700 hardlopers). Rondje van het huis meegemaakt en daar gingen we.

We hebben onderweg diverse keren hardop moeten lachen of waren aangenaam verrast. De organisatie heeft zijn best gedaan om ook een route met humor te doorspekken. Door een paardenbak, onder hekken door, sloten nemen, de douane te passeren met kloppend hart, want intussen iets van smokkelwaar in ontvangst genomen (pakje boter). En eenmaal werd de route ietwat ‘lullig’ aangegeven … Maar dat kon ons team dan wel weer waarderen (zie foto).Complimenten trouwens voor de uitstekend aangegeven route!

Het weer was fantastisch, fijne mensen ontmoet en de omgeving was erg mooi. De wandeling vloog voorbij en nadat we een originele medaille, wat drinken en fruit én nog een krentewegge hadden ontvangen, konden we alleen maar concluderen: het was leuk in Losser!

Met sportieve groeten; Saskia Landman en Jacqueline Bugter

10 km drop-off trail

In Losser werden we hartelijk welkom geheten in het nieuwe clubhuis van AV Iphitos. Doordat dit clubhuis veel weg heeft van ons eigen prachtige onderkomen, voelden we ons direct thuis!

De groep voor de 10 km drop-off trail (Emma, Christel, Jan Jaap, Jasper, José, Lenny, Leny, Martien en Monique) werd met paard en wagen naar de start vervoerd. Hierdoor werd er letterlijk een paar kilometer gesmokkeld.
De route ging over smalle bospaadjes, langs een zandafgraving, door het weiland en langs de Dinkel en was bijzonder afwisselend. Voor het grootste gedeelte over Duits grondgebied. Bij het passeren van de grens ontmoetten we enkele commiezen, maar uiteraard hadden wij niets aan te geven!

Bij de finish op de atletiekbaan ontving elke deelnemer een fraaie houten medaille en ouderwets lekkere krentenwegge. Dat verklaarde dus de onderweg gesmokkelde roomboter.
Al met al een zeer geslaagde editie van de Smokkeltrail, voor herhaling vatbaar!

Namens de 10km drop-offs; José Elsinghorst

14 km trail

Aan het einde van de middag op 11 mei zijn wij op weg gegaan naar Losser op uitnodiging van AV Iphitos, deze uitnodiging hebben wij te danken aan de bouwcommissie. Bij aankomst kregen wij “das heimische gefühl”, het is een fantastisch gebouw met veel herkenningspunten.

Om 17.30 uur klonk de starttoeter met een rondje over de multifunctionele asfaltbaan en de heerlijke geur van gebakken uien. Via een paar verharde paden, ondersteund door de klanken van djembés, door de weilanden naar een hippisch onderkomen waar wij een parcours hebben afgelegd over springbalken zonder enige strafpunten.

Toen verder… de paden af en de bossen in met singletracks, kombochten en een flink stijgingspercentage, dat in de op dezelfde dag gestarte Giro, niet zou hebben misstaan. De klaverbladconstructie bij een bruggetje werd ons enthousiast toegelicht, wij zijn door alle vrijwilligers de goede richting op gewezen. Vervolgens door naar het losse, Losserse Saharazand, daar zijn wij op de gevoelige plaat vast gelegd.

Voorbij de commiezen doken wij, bij naderende zonsondergang, het schimmige grensgebied in en kregen contrabande overhandigd door Iphitos-handlangers. Gadegeslagen door Archeus-passagiers in een huifkar (de 10 km-trailers) hebben wij onze tocht door de velden vervolgd. Onder prachtige tonen van een doedelzakblazer snelden wij naar de finish. Hier werden wij beloond met een heerlijke krentenwegge, belegd met onze eigen gesmokkelde, enigszins gesmolten echte boter.

Kortom het was een prachtige trail, voor herhaling vatbaar. Een super organisatie en verzorging! Hier en daar wat licht beschadigde natuur en atleten, maar daar komen beide wel weer overheen.
Bedankt voor de uitnodiging Iphitos! Volgend jaar allemaal de agenda vrij maken voor deze leuke, gezellige en vooral ook mooie trail.

Groet namens de 14 km-trailers, Diane, Geert en Henriette