Deelname ASICS World Ekiden levert Archeus € 10.000 op

Onderstaande tekst komt van de website van de atletiekunie:

Afgelopen november liepen maar liefst vier teams van AV Archeus mee aan de ASICS World Ekiden. De organisatie van deze virtuele estafette marathon was in handen van onze partner ASICS. Met hun deelname steunde de club uit Winterswijk niet alleen het goede doel Right To Play, maar wonnen ze ook nog eens de hoofdprijs van € 10.000 voor hun vereniging!

Voorzitter Mathijs Wiggers van AV Archeus reageert enthousiast op dit mooie bericht: “Dit is fantastisch nieuws! We zijn hier ontzettend blij mee. Het geldbedrag komt ons erg goed van pas, aangezien we onlangs zijn begonnen met de plannen voor een nieuwe berging voor de opslag van onze framerunners en Alinkers.”

‘Op een echte sport’

Dankzij deze framerunners en Alinkers kunnen leden met een beperking ook mee sporten. Nicole Nijmeijer ( coördinator Atletiek 4 You, AV Acheus): “We kregen ooit een aanmelding van een atleet (10) met cerebrale parese. Met zijn framerunner kon hij samen met de reguliere groep ook zijn rondjes mee rennen over de atletiekbaan. Om hem niet de enige framerunner te laten zijn, organiseerden we een open dag speciaal voor deze doelgroep. Met als resultaat nog meer stoere framerunners in de leeftijd van 6 tot 30 jaar. Een keer in de week trainen ze met veel plezier en ‘zitten ze ook op een echte sport’ zoals deelnemer Rune het zo mooi verwoordde toen hij begon.”

‘Een heerlijke overwinning’

Tijdens de regionale bijeenkomst over aangepast sporten kwam AV Archeus in aanraking met de Alinker. Nicole: “Deze loopfiets is speciaal ontworpen om in beweging te blijven als je beperkt wordt in je beweging. Cees (75) baalde dat hij door zijn nieuwe knie geen lange afstanden meer kon rennen. Terwijl hij dit juist nodig had om ook mentaal in conditie te blijven. De Alinker kwam ter sprake en in overleg met de buurtsportcoach en trainer van Archeus startten we een pilot. Na een ‘Start to Alinker’ cursus van acht weken stonden we met een aantal Alinkers aan de start van de Keiloop in Meddo; 3,2 km met een goed tempo over verharde en onverharde paden. Een heerlijke overwinning! Dít zouden meer mensen moeten kunnen beleven. Er werd dan ook al snel een trainingsgroep voor volwassenen opgezet . Bij deze trainingen is een fysiotherapeut aanwezig en zo kunnen we trainingen op maat aanbieden. Het aantal deelnemers groeit nog steeds, net als ons ‘wagenpark’.”

Winterswijk in beweging

Dankzij diverse schenkingen bezit de club inmiddels een rijke verzameling aan loopfietsen, Alinkers, framerunners en een step. Het materialenhok is nauwelijks meer begaanbaar en ook de stellingkast ligt vol met zadels, zadelpennen, sleutels en wielen. Mathijs: “De opslag van de hulpmiddelen neemt veel ruimte in gebruik. Dit mooie bedrag is dan ook meer dan welkom voor de bouw van een nieuwe berging.”

Nicole: “Het brengt zoveel goeds. Iedereen zou hier laagdrempelig gebruik van moeten kunnen maken. Zowel op de baan als erbuiten. Om dit te realiseren ontwikkelen we een website met een reserveringssysteem (Winterswijk in beweging). Op deze manier kan iedereen een loophulpmiddel reserveren, uit de berging halen en gebruiken. Een goede bergruimte met codeslot en beveiliging is hierbij onmisbaar. Daarnaast hebben we een inloopuur in het leven geroepen, waar mensen informatie kunnen krijgen en de verschillende middelen kunnen testen. Er is nauw contact met ergotherapeuten en buurtsportcoaches zodat potentiële gebruikers een passend advies krijgen. Hiermee maken we beweging voor iedereen mogelijk. In Winterswijk én omgeving.”

Lees het artikel op de website van de atletiekunie: AV Archeus wint 10.000 euro met ASICS World Ekiden