Superfitte Jordy Kloet snelt naar zege in 10e Kroese Wevers cross

Door Benno Stevering

WINTERSWIJK –  Drie jaar geleden werd ik in januari 2020 onwel bij de KroeseWevers cross van atletiekvereniging Archeus en was als reporter niet in staat een artikel aan te leveren. Ik belandde in het ziekenhuis te Winterswijk en had het geluk een zware operatie te overleven. Een onzekere medische periode volgde. Mijn been bleef zelfs behouden dankzij goede, langdurige medische hulp in het medisch spectrum Enschede. Ik herstelde maar twee coronajaren volgden in den lande, waarbij er geen atletiekwedstrijden werden gehouden. Uiteindelijk werd er weer gelopen. Dankbaar dat ik weer een wedstrijdverslag mag aanleveren van deze tiende editie vindt u dan ook het relaas van de lopers uit de regio in deze krant. (Red: Gelderlander)

De KroeseWevers cross verovert bij de regionale lopers een vaste plek op de kalender. Het parcours in Winterswijk is vrij technisch met slootkanten, bospaadjes en weilanden. Dit keer zat de verrassing in de twee oneffen mountainbike stroken. De koude wind bij tien graden C was een spelbreker bij deze cross.  In totaal gingen 170 deelnemers op de vijf en tien kilometer na de Engelse start op de atletiekbaan richting het zware parcours. De krachtig lopende Jordy Kloet uit Doetinchem, onlangs nog winnaar bij de Oudejaarscross Vorden, rekende in Winterswijk net als in 2020 op de tien af met zijn achtervolgers. Terwijl de vijf kilometer lopers finishten kwam Argonaut Kloet als derde door op de tien kilometer met nog 1 ronde af te leggen. Met in zijn kielzog clubgenoot Ruben Garretsen wist de sterk lopende Kloet op ruime voorsprong als eerste over de streep te komen in 37.13 minuten. Geen enkel moment kwam zijn zege in gevaar. ’’De slotkilometer gaf ik gas bij en trok nog even door. Deze crosswinst is goed voor de moraal. Momenteel heb ik een drukke baan als bedrijfsleider bij Intersport. Het werk is nu even belangrijker dan het trainen. Maar toch kan ik nog lekker lopen. De vorm is erg goed. In Winterswijk haalden de pittige mountainbikestroken me uit het ritme. Lof voor de organisatie voor het fraaie parcours. Voor het NK Schoorl voel ik geen ambitie. Ik heb voor mijn focus nog geen definitief plan. Eerst maar eens op wintersport, dan de halve marathon in Enschede lopen met als richttijd 1u10.’’ Ruben Garretsen uit Keijenborg was in vorm en hield ondanks zijn teen blessure het verschil op de winnaar beperkt en werd tweede in 38.35 minuten. Vincent Te Brake was met zijn derde plek de beste atleet van Archeus. De oud-Winterswijkse Linde Lammers was in vorm, boekte weer progressie, liep alleen op kop en werd de rapste dame in 46.22 minuten. ‘’Het is leuk om bij mijn vereniging te lopen waar ik begonnen ben. Nu woon ik in Maastricht.’’  Linde is de dochter van Henk Lammers, de bekende hardloper van Archeus. Deze loop in Winterswijk was een ideale gelegenheid ook voor haar om haar ouders weer even te bezoeken. Dorothe Vrieze uit Zelhem was de snelste veterane. Sandra Wassink van Archeus had haar vorm niet en richt zich nu op de marathontraining.

Op de korte cross over vijf kilometer was de behoudend lopende Luuk Nusselder van Argo content met zijn tweede plek achter Sebastiaan Horselenberg uit Zutphen, lid van Hanzesport. In december was Nusselder kort ziek voor de Oudejaarscross in Vorden die hij nog op naam wist te schrijven. Horselenberg klokte 18.51 minuten. ’’De singlemountainbiketrack haalde ons uit het ritme en doorbrak ons tempo. Door het gat en er weer overheen. Wij richten ons op het nationaal crosscircuit. Voor 2023 wil ik mijn pr van 1.57 op de 800m aanscherpen.’’ Dertien tellen later kwam Nusselder die net niet kon aanhaken over de meet. Wel wist hij Connor Kluivers van Hanzesport voor te blijven, die vanwege een pittige trainingsweek de goede benen niet voelde. Connor Kluivers lag in begin van de vijf kilometer nog aan kop, waarna hij gestaag terrein moest prijs geven. Horselenberg, clubgenoot van Kluivers en rivaal Luuk Nusselder passeerden hem voordat hij de zege naar zich toe kon trekken. De 19 jarige Horselenberg richt zich samen met trainer Herman IJzerman het topteam van Hanzesport nu op de komende baancompetitie. Eerst staat het nationaal crosscircuit centraal. Horselenberg is lid van het topteam van Hanzesport sinds 2019. Lotte Kleijn Winkel wist in haar thuiswedstrijd dit keer de zege op de vijf kilometer te pakken in 24.37 minuten. Erik Flint sprak de KroeseWevers cross op uitstekende wijze aaneen.