Jeu de boulesclub vindt nieuw thuis op Hunenbulten

Kogelstoten wordt al volop beoefend bij Archeus, maar sinds kort rollen op sportcomplex de Hunenbulten ook een heel ander soort metalen ballen, te weten boules, oftewel jeu de boules-ballen. De Wenterse Boulesclub (DWB) heeft hier namelijk een nieuw onderkomen gevonden. De jubilerende vereniging is blij met haar nieuwe thuis, want er zijn liefst tien banen ingericht voor hun geliefde spelletje.

Voorzitter Berto ten Brinke van de Stichting Hunenbulten Sport, de beheerder van het sportcomplex, is blij met de nieuwe huurder. “We zien graag dat het sportterrein zo optimaal mogelijk wordt gebruikt. Daarmee wordt onze maatschappelijke functie beter benut.”

Steeds meer groepen weten inmiddels de weg naar de Hunenbulten te vinden. Momenteel zijn dat, naast Archeus en de jeu de boulesclub, het GKC, Fijnder, de gemeente Winterswijk en Fitkids, die allemaal bewegingsprojecten voor verschillende doelgroepen opzetten.

“Wij zijn heel blij met ons nieuwe honk”, zegt voorzitter Hillie Übbing-Zinger van de jeu de boulesclub. De vereniging, die dit jaar twintig jaar bestaat, telt rond de veertig leden. Daardoor kan met tien banen iedereen tegelijk aan de bak, want op elke baan spelen twee teams van twee spelers. De banen zijn aangelegd op een gravelstrook die door Archeus niet gebruikt werd en die met behulp van de gemeente Winterswijk is ingericht voor het jeu de boulen. Ook heeft de gemeente gezorgd voor zes banken om op te zitten of materialen en kleding op te leggen. “Het materialenhok is een kleine zeecontainer, ook geschonken door de gemeente, die door een van onze leden is ingericht”, zegt de DWB-voorzitter, die nu als grootste wens nog een stel parasols of zonnedoeken heeft. “Hopelijk vinden we daar een sponsor voor, want in de zomer een hele middag in de brandende zon staan hou je echt niet vol.”

De boulesclub was op zoek gegaan naar een nieuw onderkomen omdat ze op den duur weg moest bij de Vredense Hof, dat na Nieuw Beusink de tweede locatie van de vereniging was sinds de oprichting in 2004. Bovendien is de afwatering op de Hunenbulten veel beter, zodat er vaker gespeeld kan worden.

De Wenterse Boulesclub is er elke woensdagmiddag, het hele jaar door, uitgezonderd bij regen en sneeuw. Via mail en Whatsapp horen de leden elke woensdagochtend of de middag doorgaat. Er wordt dan eerst een uur gespeeld in een onderlinge competitie, dan trekt men naar de kantine voor thee en koffie en vervolgens wordt de strijd uitgespeeld.

De leden zijn allemaal zestigplussers, met de 92-jarige Riek ter Morsche als absolute nestor van de vereniging. “Fit zien te blijven, daar gaat het om”, zegt Riek, “want met alleen maar zitten wordt het niet wat. Ik loop elke dag een halfuur met de rollator en hier op de baan heb je ook nog mooi gezelschap aan elkaar.”

Voor veel leden is de liefde voor de boules na de pensionering geboren, anderen hebben al eerder, bijvoorbeeld op de camping in Frankrijk kennisgemaakt met ‘petanque’ zoals het daar heet. Jan te Selle (74) is een van hen: “Je sport lekker in de buitenlucht, het is gezellig en je hoort nog ‘s wat”, is zijn motivatie om al vijf jaar lang elke woensdagmiddag zijn boules-setje in te pakken.

Het spel is niet alleen goed voor de conditie, het werpen en oprapen van de ballen is ook goed voor je rompstabiliteit en souplesse. Wel maken veel spelers gebruik van magneetkoorden om de ballen weer op te rapen, zodat ze niet steeds door de knieën hoeven te gaan. De ballen zelf wegen zo’n 700 gram en een setje goede merkballen kan zo maar vierhonderd euro kosten, al zijn er ook wel goede van onder de honderd euro.

Het aantal leden van DWB ligt al jaren rond de veertig en de spelers zijn afkomstig uit Winterswijk, Aalten, Oost-Gelre en Vreden. “Nieuwe leden zijn natuurlijk van harte welkom zegt Hillie Übbing-Zinger. “Ze kunnen kostenloos drie keer een balletje mee komen werpen”.

Belangstellenden zijn altijd welkom op woensdagmiddag om half twee.

Meer info: www.dewenterseboulesclub.nl