Douwe Bentsink winnaar Twentse cross competitie

Douwe Bentsink overall winnaar Twentse cross competitie

Zondag 7 januari was de laatste wedstrijd in het kader van de Twentse cross competitie.
Deze vond plaats op het Rutbeek bij Enschede. Er was een ronde van 3km uitgezet die 1 of meerdere malen gelopen moest worden. Onder een schrale, koude oostenwind moesten enkele Archeus junioren nog even flink aan de bak om hun podium plaats zeker te stellen in de eindstand.

Dus is er in de vakantie door de junioren toch nog even flink doorgetraind om hier een maximaal resultaat te halen.
Douwe Bentsink had hier geen last van en kon het zich permitteren om op vakantie te gaan, want hij was al zeker van de eindoverwinning bij de jongens C. Met 2x een 1ste plaats en 2x een 2de plaats was hij onbereikbaar voor zijn concurrenten, incluis club-, klasgenoot en vriend Luke Hiddink.

Luke Hiddink moest er wel vol voor gaan. En hij deed dat met verve. Net als bij zijn overwinning in Meddo, schudde hij op tactische wijze zijn concurrenten in het midden van de race van zich af en liep naar een goede 2de plaats in de cross zelf (3km 12.45) en verzekerde zich hiermee van een 2de plaats in het eindklassement.

Bij de meisjes C was ook Maren de Koning nog niet zeker van het podium. Ook zij liep, net als Luke, een heel sterke race en was veel te sterk voor haar 2 concurrenten voor het eindpodium. Ook zij werd 2de in de dag uitslag (2km 9.42) en behaalde daarmee een keurige 3de plek in het eindklassement.

In dezelfde race als Maren, liep Mart Hallers bij de jongens D. Hij werd vandaag 16de; 3km in 10.49. In het eindklassement eindigde hij net buiten de top 10. Maar in zijn eerste cross wedstrijden als atleet heeft Mart zich keurig geweerd.
De laatste podiumplaats werd behaald door Jesse Nijmeijer bij de jongens A. Door zijn sterke optreden in de vorige crosses was een 2de plaats in het eindklassement al in de pocket. Ook Jesse werd 2de in de dag uitslag. Hij liep vandaag de 6km in 25.31.

Prestaties Dames

Bij de dames senioren liep Petra Meinen, ondanks een verkoudheid een goede race. Ze ging niet tot het uiterste maar werd toch nog 6de; 12km in 1.05.14. In het eindklassement eindigde ze als 4de.

Nicole Nijmeijer was als rijdster van de junioren toch aanwezig en liep de 6km in 30.55 en werd daarmee 5de in haar categorie V35. Ze had net 1 wedstrijd te weinig deelgenomen om opgenomen te worden in het eindklassement.
Van de 6 TCC wedstrijden dienden er 4 wedstrijden gelopen te worden die meetelden voor de eindstand.

Al met al waren de crossen voor de Twentse cross competitie leuke wedstrijden (6x) voor diegenen die hebben deelgenomen. Het zijn laagdrempelige wedstrijden met best een redelijk deelnemers veld die op diverse parcoursen in de nabije regio gelopen worden. Het is een goede leerschool m.n. voor de (MILA) jeugd om behalve hard te lopen, ook tactisch te leren lopen. Je loopt tenslotte voor een klassering in het eindklassement.

Crosshistorie Archeus

Midden jaren 90 van de vorige eeuw deed Archeus ook altijd mee. Toen waren er ook eindoverwinningen voor Archeus iconen als Léon te Elshof en Chantal Oortgiese. Deze 2 hebben nog steeds diverse clubrecords in hun bezit. Laten we hopen dat de huidige lichting ook hun succes verder kan uitbouwen.
Dus na 22 jaar hebben Douwe en de andere prijswinnaars Archeus weer even op de kaart gezet in Twente.
Hopelijk staan er nu ook andere trainers op die, volgend seizoen, hun atleten willen begeleiden tijdens deze wedstrijden. Zeker voor de pupillen categorie en junioren jongens en meisjes C en D zijn dit prima wedstrijden die atleten (blijvend) kunnen motiveren in de atletiek.

Daarnaast zijn het ook prima loop wedstrijden voor de grote master categorie die Archeus rijk is. Je kan een korte (5-6km) en een lange cross (10-12km) lopen in de diverse leeftijdscategorieën (35+ / 40+/ 50+/ 60+ M/V). Ook is het een prima voorbereiding voor een marathon in het voorjaar.