Douwe Bentsink naar de VS: “Sporten is daar echt presteren”

Als atleet springt hij vaak over een waterbak van drie meter, maar binnenkort steekt Douwe Bentsink de Grote Plas over. De 18-jarige atleet van Archeus gaat studeren en sporten aan het Hutchinson Community College in de Amerikaanse staat Kansas, waar hij straks zes keer per week op de baan staat. “Sporten gaat daar echt om presteren voor je team”.

Zelf had hij tot een jaar geleden nog nooit gedacht aan een Amerikaans avontuur. Maar toen nodigde een Nederlands bemiddelingsbureau hem uit om een beurs aan te vragen voor een Amerikaanse universiteit. Zijn landelijke optredens op de middellange afstand en de steeple chase waren het bureau – dat talent scout voor colleges in de VS – in positieve zin opgevallen. Op de 2000m steeple veroverde Douwe vorig jaar zilver bij de junioren onder de 18 jaar. Op de cross, een ander favoriet onderdeel van de Winterswijkse atleet, werd hij onder meer Twents kampioen.

Het lukte Douwe een beurs binnen te hengelen bij een kleine universiteit van 5000 studenten in Hutchinson, een plaats van 40.000 inwoners in het hart van Amerika. “Zo’n beurs wordt door de universiteit en sponsors bekostigd, omdat ze talent uit de hele wereld willen binnenhengelen om te presteren en daarmee hun reputatie verder te verhogen. Ik heb ook wel gekeken naar andere universiteiten, maar bij de grote scholen zou ik alleen maar een soort loopjongen zijn, die bij wedstrijden af en toe mag invallen. Hier train ik in een groot track & fieldteam met jongens van net iets hoger of lager niveau en dan trek je elkaar naar een hoger plan. Zo hoop ik mijzelf op de middellange afstand, steeple en cross te verbeteren. Ik kan daar daadwerkelijk meedoen aan crosses, indoorwedstrijden en de strijd om het staatskampioenschap van Kansas. Er wordt in Amerika hard getraind, zes keer per week, want het gaat er echt om presteren voor je team.”

De universiteit heeft bovendien een campus waar alles voor Douwe geregeld is, zoals een kamer, een campuswinkel en een ‘mealplan’ dat voorziet in drie maaltijden in een grote kantine.

Douwe, onlangs geslaagd voor zijn vwo, gaat in Hutchinson naast sporten computer science studeren. Niet dat hij per se die kant op wil, “maar dat vak komt later in alle beroepen van pas. Ook talen zijn niet mijn sterkste kant, en iedereen zegt dat je na een paar maanden Amerika al helemaal Engels gaat denken. Ik wil er één of twee jaar blijven en dan in Nederland waarschijnlijk de studie sustainability (duurzaamheid) doen. Het past dus goed in mijn toekomstplannen en ontwikkeling. Ik dacht dus: ik zou gek zijn als ik deze kans liet liggen.”

In Hutchinson gaat hij de eer van zijn team de Blue Dragons verdedigen, maar Douwe blijft trouw lid van Archeus. “Want ik hoop in Amerika nog wel een paar clubrecords te verbeteren.”

Douwe stapt op 7 augustus in het vliegtuig naar Amerika. “Ja, best wel spannend, in je eentje zo ver naar een plek waar je niemand kent. En zonder videobellen en skypen zou het nog moeilijker zijn geweest. Maar ik pas me makkelijk aan en je leeft er samen met andere atleten en dat zijn meestal wel gemakkelijke, open mensen, heb ik ervaren. Voor mijn moeder is het misschien nog wel veel spannender. Zij heeft me zelf ooit aangeraden om op atletiek te gaan en dan zit je zoon zomaar ineens aan de andere kant van de wereld.”