Archeus en FTC Wenters maken ‘quarantainekilometers’ voor goede doel

Winterswijkse sporters gaan ‘quarantainekilometers’ rennen en fietsen om geld in te zamelen voor organisaties of mensen die hinder ondervinden van de coronacrisis. Voor elke gelopen of gefietste kilometer doneren leden van atletiekvereniging Archeus en fietstoerclub FTC Wenters een bedrag voor een actie om het leed van de coronacrisis te verzachten. “Als eerste doel hebben we nu gekozen voor een donatie in natura aan de voedselbank; voor volgende acties kun je denken aan een bloemetje aan ouderen in een verpleeghuis, een taart voor thuiszorgteams, alles wat maar een beetje klein geluk brengt”, zegt de bedenker van de actie, hardloper Jelle Bosch. Het aantal te kiezen doelen zal afhankelijk zijn van de deelname; hoe meer deelnemers, hoe vaker er iets kan worden gedaan.

“Hardlopen en fietsen behoren tot de weinige sporten die deze tijd nog beoefend kunnen worden, in je eentje of, met in achtneming van de afstandsregels, met zijn tweeën. Als wij onze hobby kunnen blijven uitoefenen, zouden we dan niet een beetje kunnen doen om het leed van anderen te verzachten?”, aldus Bosch.

Al tientallen leden van beide verenigingen hebben zich inmiddels aangemeld en doneren voor elke gelopen kilometer 10 cent en voor elke gefietste kilometer 3 cent. Ook niet-leden kunnen hun deelname en trainingskilometers aanmelden via coronaactie@av-archeus.nl met vermelding van hun mobiele nummer. Deelnemers krijgen dan periodiek een betaalverzoek via Tikkie. De actie loopt zolang de quarantaineregels gelden, al kunnen deelnemers op elk moment opzeggen. De resultaten worden gecommuniceerd via de websites van Archeus en FTC Wenters.