Wichelroedeloper vindt waterbron voor Archeus

(door Wim Ruesink)
janrensinkArcheusleden hebben de afgelopen jaren getoond dat ze(via vele acties) goed zijn in het binnenhalen van geldbronnen, voor het vinden van waterbronnen had men echter expertise van buitenaf nodig, een wichelroedeloper.

Archeus wil graag voor de droge zomerse periodes kunnen beschikken over een waterpomp voor besproeiing van het grasveld op het middenveld. Hiervoor heeft men een waterbron nodig en om deze te vinden werd de hulp ingeschakeld van de Winterswijkse wichelroedeloper Jan Rensink (63).

Geen alledaags gezicht op sportcomplex De Hunebulten aan de Vredenseweg , toen Jan op de laatste oktoberdag met zijn Y-vormige houten wichelroede het terrein overliep. Gelijk was het al raak, in de hoek bij de achteruitgang begon de wichelroede plotsklaps hevig te klapperen, de striemen zaten in Jans hand. Archeusvoorzitter Harry Grevers, wel wat gewend, trok wit weg.

Even later werden nog twee andere bronnen gevonden waarbij Jan opmerkte dat de eerste wel eens de beste zou kunnen zijn. Jan liet weten dat hij niet meer zoveel als vroeger met zijn wichelroede op pad gaat. ”Het kost best veel energie, ik deed eerder nog meer onderzoeken met de wichelroede, maar merkte gewoon dat het te veel van mij vergde. Ik zit dan ook niet op meer klusjes te wachten”, aldus een zichtbaar zwetende Jan. Archeus gaat dankbaar gebruikmaken van Jan zijn bevindingen.

waterbron-025-532x400Archeusvrijwilligers, die het hele ritueel met argusogen vanuit de kantine waarnamen, wisten even geen raad met deze niet alledaagse loper met die vreemde estafettestok.