Te Brake wint Sorba Bergrun: ‘soepel klimmen en snel dalen’

Mark te Brake heeft zijn titel op de Sorba Bergrun van drie jaar geleden met overmacht weten te heroveren. Zondag was de atleet van AVA70 uit Aalten veruit de snelste op de hoofdafstand van 7,6 km over de voormalige vuilnisbelt van Winterswijk. Bij de vrouwen ging de zege naar Nicole Haarman van het organiserende AV Archeus. Ook op de 3,1 km hield Archeus door de winst van Vincent te Brake een van de hoofdprijzen in eigen huis.

De omstandigheden voor de pittige uitdaging waren ditmaal ideaal met een droge ondergrond en een aangename temperatuur. Daarmee bewees de organisatie andermaal een goede zet te hebben gedaan door de run van hartje zomer naar de herfst te verplaatsen.

Mark te Brake maakte zijn favorietenrol op de hoofdafstand meer dan waar. Bij de eerste klim konden zijn twee naaste belagers, Tim Mengerink en Sander Lubbers, hem nog bijbenen, maar in de afdaling maakte Te Brake het verschil. “Ik ben bewust op souplesse naar boven gerend, zodat ik in de afdaling volop gas kon geven. Mijn concurrenten hebben zich in de klim denk ik geforceerd, waardoor ze heuvel af nog aan het herstellen waren. Daardoor had ik ineens een gat geslagen.”

Te Brake hoefde daardoor alleen nog maar te consolideren, “maar met je startnummer op en de aanmoedigingen van het publiek werd het toch echt meer dan een trainingsloopje.” De AVA-atleet gebruikte de Bergrun vooral als voorbereiding op de Zevenheuvelenloop, eind november in Nijmegen. “Ik ben net een paar weken terug van vakantie in Amerika, dus dit was voor mij een mooie wedstrijd om de vorm op te bouwen.”

Nicole Haarman (op de foto voor clubgenoot Patrick Dielen) pakte op de 7,6 km verrassend de winst bij de vrouwen. “Ik had al weleens eerder op het podium gestaan, maar nog nooit als eerste, dus dit was wel heel leuk. Het ging vandaag ook heel gemakkelijk”, aldus een tevreden Haarman. Ze had dan ook een ideale voorbereiding voor deze heuvelloop, want begin september bedwong ze nog hardlopend de fameuze Mont Ventoux.

Op de 3,1 km prolongeerde Winterswijker Vincent te Brake (geen familie van Mark) de titel.”Een mooi begin van het crossseizoen”, zo omschreef hij de wedstrijd. “Ik wil in november de Boekeldercrosscompetitie in Aalten lopen en eind november het NK Veldlopen in Tilburg. Puur voor de ervaring hoor, want met al die toppers daar hoef je niet op een hoge klassering te rekenen.” De Archeus-atleet verbrak zondag het parcoursrecord op de korte run. “Ik kreeg bij de tweede klim wel last van verzuurde benen, maar heb alles op alles gezet. Soms moet je er gewoon doorheen en doorzetten”.

Bij jeugd kwam de meest opvallende prestatie van Sophie Willems van AV Rijssen. Het 11-jarige talent stoof alle jongens en meisjes voorbij om in een recordtijd van 6.14 de 1,6 kilometer lange ronde te voltooien.

1,6 km jeugd.
Jongens: 1. Joep Dingemans, Winterswijk 6.53, 2. Glenn Wassink, Aalten 6.58, 3. Liam Prinsen, Archeus 7.08.
Meisjes: 1. Sophie Willems, AV Rijssen, 6.14, 2. Esmee Bulten, AV Rijssen 6.28

3,1 km
Mannen: 1. Vincent te Brake, Archeus 10.24, 2. Tijn Piest, AVA70, 10.58, 3. Stef Grotenhuis, AVA70, 11.08.
Vrouwen: 1. Heidi Schluter, Vreden, 14.00, 2. Wiebke Uenk, Winterswijk Meddo, 14.26, 3. Kyra Lampio, AVA70, 14.30.

7,6 km
Mannen: 1. Mark te Brake, AVA70, 26.48, 2. Tim Mengerink, AVA70, 27.36, 3. Sander Lubbers, Winterswijk Kotten 28.51.
Vrouwen: 1. Nicole Haarman, Archeus 40.50, 2. Luna Gloudemans, Utrecht 45.40, 3. Dian Schurink, Archeus 48.15.

De volledige uitslag staat hier.

Onderstaande foto’s door Jan Ruesink.
Sorba Bergrun - 16-10-22

Sorba Bergrun - 16-10-22 -2