Superweek voor Archeus afgesloten rond Nijmegen en Enschede

HUNENBULTEN – Het kon afgelopen week niet op met het goede nieuws. De EYOF-limiet voor Marijke Esselink, de diverse records in Haaksbergen, de trainersdiploma’s, de Marikenloop in Nijmegen of de duidelijk zichtbare fundering voor de nieuwe kleedkamers en kantine. Het was kort gezegd een superweek voor Archeus. (Onderaan staan foto’s)

Op woensdagavond was het eerst de beurt voor de wedstrijdgroep hardlopers en enkele junioren. Zij namen deel aan de avondwedstrijd van AV Haaksbergen. Henk Lammers, Lars Duistermaat en Gerben Schreurs liepen de 1500m.  Henk was tevreden, een clubrecord na 5m14, maar de afstand was dan ook nog niet eerder gelopen in een wedstrijd door mannen van 50+. “Nu maar hopen dat de jonkies er zich de komende jaren op stuk bijten. Ik heb een luisterend oor mochten ze tips willen.” Lars (4m29) en Gerben (4m20) waren achteraf niet helemaal tevreden met hun tijden. Lars na afloop: “Kan gebeuren, moet ik het in Wageningen maar laten zien op de 3000 meter.” In Hengelo liet Vincent te Brake al zien dat hij harder kan, maar in Haaksbergen kwam hij solo tot 2m09 op de 800m.

Op de 5000m werden er wel een aantal persoonlijke records neergezet. Snelste was Tom Baak met 16m48. “Onder de 17 minuten! Dat is fantastisch”, jubelt hij nog altijd na. Het record stond een paar weken geleden nog op 17m28. Daar ging in Hengelo al 18 seconden af en nu nog eens 23. In het kielzog van Tom liepen Thomas Konings, Ferdi Ubbing en Wilco Dunnewold ook een PR! Thomas kwam, na de 5×5 zege in Doetinchem, tot 17m39. Ferdi deed 18m10 over de 5000m. En Wilco snoepte nog maar weer eens een seconde eraf, 18m45. Marcel Bos en Arjan Onnink liepen ook goede tijden. Marcel was slechts elf seconden langzamer dan Wilco. Arjan liep 21m07.

De junioren waren natuurlijk ook van de partij in Haaksbergen. Pleun Grevers won de kleine meerkamp (80m sprint, hoogspringen en kogelstoten) 80m 10,3s, hoog 1m35 en kogel 7m73. Andere resultaten: Dewi Nijrolder Sprint 13,3s. Hoog 1m30. Kogel 4m62 Lara Putto Sprint 12,8s. Hoog 1.10. Kogel 5m49. Daphne de Koning Sprint 12,9s Kogel 4m48

Ramon ter Haar sprintte op de 100m 15,5s. Sprong 1m40 hoog en stootte de kogel 5m71. Nienke Wijenberg liep twee afstanden. De 800m ging in 4m10. De 1500m rondde ze af in 6m27. Pleun en Daphne sloten hun atletiekavond af met de 600m. Pleun 1m48 en Daphne 2m05.

Alle uitslagen van de avondwedstrijd in Haaksbergen staan hier.

Op Hemelvaartsdag kwam Marijke Esselink in Amsterdam in actie. Zij liep daar de EYOF-limiet op de 100m horden. Er is nu een grote kans dat Marijke naar de European Youth Olympic Festival in Tblisi in Georgië gaat. Het hele verhaal staat hier.

Zaterdag was Archeus in Aalten bij AVA’70 daar slaagden maar liefst  vier trainers voor het examen looptrainer 3. Wie? Lees hier meer over zaterdag.

Gisteren, zondag, waren er bij de Hunenbulten natuurlijk de gebruikelijke duurlopen. Maar een flink aantal dames was afwezig.  Zij waren namelijk samen naar Nijmegen gegaan voor de Marikenloop, hét loopevenement voor vrouwen. Dienke Nijboer en Alinda Laar liepen daar de 10 kilometer.  Alinda was als eerste terug, in 52m18. Ook Dienke was binnen het uur terug, 59m27: “Het was best warm, maar onder het uur, ik ben dus tevreden!”

Juniore Margot Putto was de snelste van Archeus op de 5 km. Ze wist Nicole Nijmeijer net voor te blijven; 22m16 voor Margot en 22m43 voor Nicole. Met deze tijden werden ze twintigste en achtste in hun categorie. Ook de prestatie van Karin Esselink mag er wezen (“laatste week iets geblesseerd”) Zij werd met 24m04 negende in haar categorie.  De tijden van alle Winterswijkse dames staan onder de tekst.

In Enschede deed Martin Houben mee aan de 1/8 triathlon. Hij volbracht de zwem/fiets/loopwedstrijd in 1u11m48s. “Uiteindelijk 1 minuut en 10 seconden van de tijd van vorig jaar afgeknibbeld.” Martin zwom de 500m in 11m38, fietste 32m47 over 18 km en liep de 5,3 km in 22m10. “Ook het wisselen ging lekker, mooie sportdag!”

Iets onder Nijmegen deed Wilco Dunnewold in Milsbeek mee aan de Ketelwaldtrial, over 17 km. Over heuvelachtig terrein kwam Wilco tot een tijd van 1u27m13s. “Ik heb rustig gelopen. Behalve als het heuvelig werd, bijna 300 hoogtemeters. Een goede training dus, zeker voor aanstaande donderdag!” Bertil de Haan was ook van plan om te starten maar heeft helaas een ontstoken voet. Beterschap Bertil!

Aanstaande donderdag is om 19.00 uur het startschot van de eigen Enning Cityrun. Een 5 km-wedstrijd door het centrum van Winterswijk ism het Gerrit Komrij College. Voorinschrijven kan nog tot woensdagavond 20.00 uur. Na-inschrijving kan donderdag tot 18.30 bij Café de Kerk op de markt in Winterswijk. Start en Finish van de Cityrun zijn in de Torenstraat bij het kantoor van Enning Makelaardij. Meer informatie over de Cityrun staat hier.