Koen Vossers snelst in vernieuwde en zware KroeseWevers Cross

De start van de 5 en 10 km, met links in het blauw de winnaar op de 10 km, Koen Vossers. Foto Jan Ruesink

WINTERSWIJK – Koen Vossers heeft zondag de vierde editie van de KroeseWeverscross van AV Archeus op zijn naam geschreven. De atleet uit Hengelo (Gld) won de hoofdafstand over 10 km onbedreigd in 35.54. Bij de dames ging de overwinning naar Lisa te Molder uit Zieuwent in 43.48. De eerste wedstrijd vanaf de nieuwe accommodatie van Archeus was voor de lopers een zware beproeving. Door de vele regenval was het parcours drassig en modderig geworden. Bovendien moesten de lopers per ronde van 5 km ook nog eens over zo’n dertig boomstammen springen.

Koen Vossers, afgelopen zomer nog de beste klimmer in de Koopman Bergrun van Archeus, begon naar eigen zeggen voorzichtig en volgde eerst de koploper op de 5 km, de Duister Stefan Ritte. ‘Na twee kilometer kon ik de leiding overnemen en mijn voorsprong geleidelijk uitbouwen. Maar het was lastig. Het parcours was zwaar, er stond veel wind en je kon door al die boomstammen nooit goed in je ritme komen. Wat dat betreft was de Bergrun op de oude vuilnisbelt gemakkelijker. Gelukkig heb ik door de voorzichtige start de tweede ronde een mooi strak tempo kunnen lopen’.

Archeus-atleet Lars Duistermaat volgde als tweede en finishte op anderhalve minuut achterstand. Daarmee prolongeerde hij zijn tweede plaats van vorig jaar. Tom Baak, een van de organisatoren van de wedstrijd die de dag en ochtend voor de start nog druk aan het sjouwen en regelen was, werd knap derde. Net binnen de 39 minuten. Vlak voor het nieuwe lid van Archeus Dinant Huurman.

Lisa te Molder uit Zieuwent won de lange cross bij de dames, met een ruime voorsprong op triatlete Dorothe Vrieze uit Zelhem. Doordat Sandra Wassink derde werd, zag het podium bij de dames er exact hetzelfde uit als vorig jaar.

De titel op de korte cross over 5 km ging naar Stefan Ritte uit Rhede, gevolgd door zijn plaatsgenoot Jannek Betting. Het brons was voor Archeusloper Thomas Konings, die in zijn eindsprint alles uit zijn lijf moest moest persen om zijn derde plaats veilig te stellen. Konings versloeg in de sprint Nick Assinck uit Groenlo.

Bij de dames pakte Chantal Oortgiese de zege voor Archeus. Katja Demkes van AVA 70 werd tweede, voor clubgenote Heidi Jentink. Chantal liep een tijd van 21,36. De dames van waren binnen na 21,55 en 25,55.

De korte jeugdcross over 1,4 km werd een zege voor Ezra Somers van Archeus en Janneke Gelderblom van AVA ’70. De langere cross over 2,8 km werd gewonnen door het Groenlose talent Ibrahim Abdi Ali in een scherpe tijd van 10.26. De 14-jarige Somalier woont nu anderhalf jaar in Nederland en is nog maar amper goed en wel serieus bezig met atletiek. Maar in die korte tijd heeft hij al flinke progressie gemaakt bij de C-jeugd. De 5 km raffelt hij nu al af in 17.48, waarmee hij landelijk al in de top zit. Bij de meisjes won Tess Wieggerinck van Archeus in een tijd van 14,16

Podiumplaatsen

3. Sandra Wassink, Archeus

De volledige uitslag met tijden vindt u via KW-Cross 2015

Een foto-album over de KroeseWevers Cross vindt u hier

Voor foto’s van de Korte Jeugdcross en de Lange Jeugdcross klik hier.
Voor foto’s van de Korte cross en de Lange cross klik hier.

Het album met foto’s gemaakt door Bertie Willemsen staan hier.
Foto’s van de Jeugdcrossen door Tom Baak staan hier

Ook lokale omroep was aanwezig. Zij maakten een film en veel  foto’s