Topatleten bij opening nieuwe baan Archeus

WINTERSWIJK – De Olympische topatleten Nadine Broersen en Eelco Sintnicolaas zijn zaterdag 2 april de grote publiekstrekkers tijdens het open huis van atletiekvereniging Archeus in Winterswijk. Die middag verricht wethouder Rik Gommers de officiële opening van sportcomplex De Hunenbulten aan de Vredenseweg.

Broersen (wereldkampioen vijfkamp 2014) en Sintnicolaas (Europees kampioen zevenkamp 2013) geven in Winterswijk van 12.00 tot 14.00 uur clinics verspringen en hoogspringen voor leden van Archeus en niet-leden. Belangstellenden kunnen zich daarvoor ter plekke aanmelden. Archeus’ eigen meervoudig nationaal jeugdkampioen Marijke Esselink geeft een clinic hordenlopen. Andere trainers van de atletiekvereniging verzorgen clinics op technische onderdelen als kogelstoten en discus-, bal- en vortexwerpen. In het krachthonk in het clubgebouw kan onder begeleiding met toestellen getraind worden. Van half vier tot half vijf kan iedereen deelnemen aan een leuk estafetteparcours. Aanmelden daarvoor kan ook ter plekke.

Spectaculair

Eelco Sintnicolaas geeft van 14.15 uur tot 14.45 uur een demonstratie van het altijd spectaculaire polsstokhoogspringen. Sintnicolaas reikt daarin tot grote hoogtes, want buiten is hij al eens over de 5.45 meter gesprongen. Met de komst van hem en Broersen heeft Archeus die middag twee internationale toppers weten te strikken. Beiden bereiden zich momenteel voor op de Europese Kampioenschappen Atletiek in Amsterdam en de Olympische Spelen in Rio de Janeiro, waar ze tot de kanshebbers op een topnotering behoren. Verslaggever Domien Esselink van dagblad De Gelderlander leidt een gesprek met beide atleten tussen 15.10 en 15.30 uur.

Nadine Broersen heeft voor Archeus een videoboodschap gemaakt waarin ze vertelt waarom zij voor atletiek heeft gekozen en het voor iedereen een geschikte sport vindt.

Open huis

Van 12.00 tot 17.00 uur houdt Archeus open huis. De atletiekvereniging beschikt 29 jaar na de oprichting eindelijk over een volwaardige accommodatie, waar alle atletiekonderdelen beoefend en op wedstrijdniveau uitgevoerd kunnen worden. Het is ook de enige 400 meter kunststofbaan met zes lanen met acht sprintlanen in de oostelijke Achterhoek. Het clubgebouw, met een breed zicht op baan, beschikt over onder meer een kantine, kleedkamers, EHBO-ruimte en krachthonk.

Tijdens het open huis wordt ook voorlichting gegeven over de nieuwe Archeus Basis Cursus Hardlopen, die op maandag 4 april begint. Beginnende lopers kunnen zich daar ter plekke voor aanmelden.

Het open huis van atletiekvereniging Archeus is van 12.00 tot 17.00 uur op sportcomplex De Hunenbulten aan de Vredenseweg 134b (het voormalige SKVW-terrein). Vanwege de verwachte grote belangstelling worden bezoekers uit Winterswijk verzocht op de fiets te komen. Voor auto’s is parkeergelegenheid op het weiland naast de vliegclub. De officiële openingshandeling vindt plaats om 15 uur.