Koopman Bergrun

bergrun-2015-archeusDe Koopman Bergrun van Archeus gaat ook dit jaar voor alle hardlopers een ‘hoogtepunt’ worden. Er heeft een wijziging van de wedstrijddag plaatsgevonden. De hardloopwedstrijd over de voormalige vuilnisbelt aan de Eekelerweg is dit jaar op zondagmorgen 2 augustus. Dit was altijd dinsdagavond.

Wim Lievestro van het organisatieteam legt de wijziging uit: “Vorig jaar hebben we een nieuwe afstand, de 3,1 km over twee ronden, toegevoegd aan de Bergrun. Maar dat was tegelijkertijd met de jeugdafstand (t/m 12 jaar) van 1,6 km. Toen liepen jonge en oudere hardlopers te veel door elkaar. We willen alle afstanden dezelfde aandacht geven.”

Voor de organisatie en de lopers van de ‘bergklassieker’ van de zomerlopen in de Achterhoek, zal de verschuiving nog meer voordelen opleveren. “Andere jaren begonnen we om 19.00 uur met de eerste afstand. Voor vrijwilligers en lopers was dat haasten na het werk om op tijd te komen voor de start. Op zondagmorgen valt dat gedoe allemaal weg. Ook de temperatuur zal in de ochtend nog niet zo hoog zijn als in de avond. Misschien gaan we dus ook nog snellere tijden noteren”, is Lievestro hoopvol.

Dit jaar is alweer de dertiende editie van de uitdagende zomeravondloop die met de komst van hoofdsponsor Koopman in 2013 is omgedoopt tot Koopman Bergrun. Ook dit jaar zullen start en finish dus bovenop de berg plaatsvinden. Ook wordt er een ruime parkeerplaats ingericht voor auto’s.